Miten lehdistötiedote ja hakukoneoptimointi liittyvät toisiinsa? [7 vinkkiä]

Lehdistötiedote ja hakukoneoptimointi SEO konsultti Kari Nieminen


Jos haluat, että lehdistötiedotteillasi on mahdollisimman suuri hakukoneoptimointivaikutus, sinun on optimoitava ne hakukonenäkyvyyttä varten. Tämä tarkoittaa, että tiedotteet on laadittava tiettyjä avainsanoja ja -lauseita silmällä pitäen ja että ne on julkaistava korkean auktoriteetin sivustoilla. Sen lisäksi lehdistötiedotteet kannattaa julkaista sellaisten yritysten kautta, jotka pystyvät varmistamaan tiedotteiden indeksoitumisen ja sitä kautta syntyvien ulkoisten linkkien positiivisen vaikutuksen oman yrityksen domain auktoriteettiin.

Mikä on nykyaikainen hakukoneoptimoitu lehdistötiedote ja millä tavoin se tuo sivustolle SEO etuja?

Lehdistötiedotteisiin oli ennen vanhaan tarkoitus tunkea mahdollisimman monta avainsanaa ja toivoa, että Google rankkaisi sivuston. Nykyään asiat ovat muuttuneet. Googlen jatkuvasti kehittyvien hakualgoritmien vuoksi on tärkeämpää kuin koskaan varmistaa, että lehdistötiedotteet on optimoitu sekä hakukoneita että ihmisiä varten. Näin se tehdään.

1. Teen avainsanatutkimus

Kuten minkä tahansa muun sisällön kohdalla, ennen lehdistötiedotteen kirjoittamista on tärkeää tehdä avainsanatutkimus. Mitä termejä ja lauseita kohdeyleisösi etsii? Sisällyttämällä näitä avainsanoja lehdistötiedotteeseesi lisäät mahdollisuuksia, että tiedotteesi näkyy hakutuloksissa, kun ihmiset etsivät tietoa aiheesta. Käytä hyväksesi avainsanatutkimuksen työkaluja kuten: keywordtool.io, Semrush tai Ahrefs

2. Kirjoita ensin ihmisille, sitten hakukoneille 

Takana ovat ne ajat, jolloin lehdistötiedotteita kirjoitettiin vain hakukoneita varten. Nykyään sinun on varmistettava, että lehdistötiedotteesi on kiinnostava myös lukijoille. Loppujen lopuksi lehdistötiedotteesi lukevat ihmiset, eivät hakubotit. Kirjoita ennen kaikkea ihmisyleisöä ajatellen, ja SEO-hyödyt seuraavat perässä.

2. Pidä se lyhyenä ja suloisena 

Kiireisillä ihmisillä ei ole aikaa lukea Sota ja rauha -teosta, ja tämä koskee myös lehdistötiedotteita. Pidä lehdistötiedotteesi lyhyenä ja ytimekkäänä ja keskity vain tärkeimpiin faktoihin. Tämä pitää lukijat sitoutuneina, ja se auttaa sinua myös sijoittumaan paremmin hakukoneissa. Google rankaisee usein pitkistä lehdistötiedotteista, joten tässä tapauksessa vähemmän on ehdottomasti enemmän!

3. Käytä avainsanoja säästeliäästi 

On tärkeää käyttää lehdistötiedotteessa merkityksellisiä avainsanoja, jotta ihmiset löytävät sen etsiessään asiaan liittyviä termejä, mutta varo avainsanojen täyttöä! Se ärsyttää lukijoita, mutta myös Google rankaisee sinua siitä. Käytä avainsanoja säästeliäästi ja luontevasti lehdistötiedotteessasi saadaksesi parhaat tulokset.

4. Ole sosiaalinen 

Sosiaalinen media on tehokas väline, jonka avulla voit tavoittaa lehdistötiedotteellasi laajemman yleisön. Julkaise linkkejä lehdistötiedotteeseesi sosiaalisen median sivustoilla, kuten Twitterissä ja Facebookissa, ja käytä tarvittaessa asianmukaisia hashtageja. Näin useammat ihmiset löytävät lehdistötiedotteesi, ja saatat saada myös arvokkaita takalinkkejä!

5. Sisällytä kuva- ja videomateriaalia 

Tee lehdistötiedotteestasi visuaalisesti houkuttelevampi sisällyttämällä mahdollisuuksien mukaan kuvia tai infografiikkaa. Ihmiset lukevat ja jakavat lehdistötiedotteen todennäköisemmin, jos siihen liittyy huomiota herättävä kuva, joten tämä on olennainen vaihe, jos haluat maksimoida sen tavoittavuuden. Kuvamateriaalin lisääminen auttaa myös sijoittumaan paremmin myös kuvapohjaisissa hauissa.

6. Julkaise tiedotteet korkean domain auktoriteetin sivustoilla (DA)

Jotta lehdistötiedotteesi menestyisi, se on julkaistava korkean auktoriteetin verkkosivustoilla. Nämä ovat verkkosivustoja, joilla on paljon liikennettä ja joita hakukoneet, kuten Google, arvostavat. Yksi tapa löytää korkean auktoriteetin verkkosivustoja on tarkastella verkkosivuston Domain Authority -pistemäärää; tämä on mittari, joka osoittaa, kuinka vahva verkkosivusto on hakuoneoptimoinnin kannalta. Verkkosivusto, jonka DA-pistemäärä on 50 tai korkeampi, katsotaan yleensä korkean auktoriteetin sivustoksi

7. Käytä julkaisuun hakukoneoptimointiin keskittynyttä PR- toimistoa.

Lehdistötiedotteen lähettämiseen korkean auktoriteetin sivustoille on useita tapoja; yksi vaihtoehto on käyttää PRWeb.com kaltaista palvelua, joka auttaa jakamaan tiedotteen useille sivustoille kerralla.

Yhteenveto SEO lehdistötiedotteesta

Jos haluat lehdistötiedotteidesi menestyvän, on tärkeää optimoida ne hakukonenäkyvyyttä varten tekemällä avainsanatutkimusta, käyttämällä oikeita avainsanoja sisällössäsi ja julkaisemalla ne korkean auktoriteetin sivustoilla. Noudattamalla näitä vinkkejä olet hyvässä vauhdissa saadaksesi lehdistötiedotteet paremmin näkyviin - ja lopulta lisää liikennettä verkkosivustollesi.


Artikkelin kirjoittaja:

SEO konsultti ja hakukoneoptimoinnin asiantuntija

SEO Kari Nieminen

Sillanpäänpolku 8, 24130 SALO

+358400125160

@seokarinieminen

Kommentit

Suositut tekstit